lördag 4 oktober 2014

STOR KÖPER !

Har på senaste tiden hittat många intressanta bolag som jag tyckt är väldigt köpvärda. Därför gjorde jag något som jag tänkt på länge. Jag tog ett lån.Jag har tänkt tanken förut men aldrig känt att det funnits tillräckligt bra aktier att köpa. Här kommer en kort redovisning av de bolag jag har investerat i och lite hur jag tänkt.


1: Amtrust Financial Services Inc (AFSI)           PE- 9.3


Köpte 160 st för 39,56 usd. Ett bolag som äger andra försäkringsbolag. behöver inte säga så mycket utan bara att kolla på vinstutvecklingen och sedan på PE-talet som ligger just nu på 9.3! Enligt mig borde priset på aktien vara minst det dubbla!


2: United Stationers Inc (USTR)               PE - 11,5

Köpte 150 st på 39,51 usd. Ett bolag jag inte visste fann för 2 veckor sedan. Tråkigt bolag som håller på med distribution av olika företagsprodukter. Har stabil vinsttillväxt och finns mycket plats för höjning av utdelningen då payout är endast på 17 %. Lite kuriosa är att denna aktien inte fanns hos Avanza, så jag kanske är första svensken som äger aktier i bolaget.



3: Travelers Companies Inc (TRV)           PE - 9.3

Köpte 60 st på 94,85 usd. Ett stort försäkringsbolag som har haft utdelning i snart 40 år. Även här har dom grym vinsttillväxt och har endast ett PE på 9.3. Är nog mitt tryggaste bolag.



4: ACE Ltd (ACE)             PE - 10,6

Köpte 50 st på 106,60 ust. Liknar Travelers ovarnför.


5: Reinsurance Group of America Inc (RGA)           PE - 9,1

Köpte 50 st på 81.60 usd .  "Reinsurance Group of America Inc is an insurance holding company. The Company is engaged in the reinsurance of individual and group coverages for traditional life and health, longevity, disability income, asset-intensive and critical illness products"

Samma här..kollar man på vinsttillväxten och sedan på payouten som är på endast 13 %. Med ett PE på 9,1 känns aktien grymt undervärderad.



6: Autozone Inc (AZO)                PE - 16,6

Köpte 6 st på 502.90 usd. Ett bildelsföretag i USA med mycket bra vinsttillväxt. Från ca: 6 dollar år 2004 till över 30 dollar i vinst år 2014. Hade tänkt avvakta men så kom bolaget med rapport och aktien sjönk från ca 530 till strax över 500 å jag slog då till. Med ett PE på 16.6 så känns det som ett bra köp.



7: ? har lite cash kvar som ska investeras. Har just nu 15 bolag i portföljen och känns som det är max nu. Men får se om det blir påfyllning av de jag redan har eller om jag investerar i något nytt bolag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar