söndag 15 juni 2014

Köpt 50 % undervärderat bolag ?

Köpte i veckan 25st aktier i Aflac Inc för 63,09 USD. Aflac är ett försäkringsbolag i USA men får över 70 % av intäkterna från Japan. Med ett P/E-tal på 9,6 så känns det väldigt undervärderat ut. Lägger ut en bild för första gången så får se hur det blir.



Det man kan se är att intäkterna har ökat stabilt, även vinsten per aktie har ökat från 2.52 till 6,45 på 10 år. utdelningarna har ökat varje år och det finns gott om utrymme för ökning då endast 22 % av vinsten delas ut. 

Något som jag även gillar är när antalet aktier minskar vilket gör att resterande aktier får ett högre värde som man ser i Book Value Per Share som ökat från 14,97 till 34,52 på 10 år.

Varför skulle detta bolaget vara 50 % undervärdet då? 

Jo, om man kollar på värderingen så har Aflac ett PE på 9.7 och detta är väldigt lågt för ett sådant här stabilt bolag som det är. Kollar man på historiken så låg Aflac inte under PE 15 innan finanskrisen.



Kan säkert ha missat något men känns onekligen som ett mycket undervärderat bolag och skulle inte vara förvånad om Aflac kommer ligga ca 50 % högre inom 1-2 år.

Trevlig helg !




3 kommentarer:

  1. Hej Christian, intressant bolag. Ska titta lite mer på det senare.

    Jag har själv redan 56% av min portfölj med aktier i ett förskringsbolag, Protector Forsikring, som också verkar billigt eller lågt värderad med P/E under 10.

    en stor skara bloggare inkl mig själv har tagit rygg på Aktiefokus ägamintid och köpt protector. http://hankman-pme.blogspot.se/2014/06/update-protector-forsikring.html

    Om du vill läsa in dig så tipsar jag om inägg av kenny på aktiefokus och ägamintid. Det gjordes insiderköp för 2 mkr i Protector i fredags till kurs nu nära ATH

    SvaraRadera
  2. hej hankman! jag har så klart inte missat protector som också är ett spännande bolag med bra direkt avkastning...har kollat på protector men känns lite för osäkert för mig då dom senast 2011 hade ett resultat på minus 0,09 per aktie som gör att jag väljer att avstå från att investera i dem. Mindre bolag innehar ofta en risk då det varierar mera i deras resultat än exempelvis Aflac som är väldigt stabilt.

    56 % är väldigt mycket att ha i ett enda bolag! Men lycka till !

    SvaraRadera
  3. Tjena Tompa!

    Kul att du har börjat blogga..ska ha ett kikande öga på dig framöver :) Det är dock ganska så roligt att du skriver att Aflac är i princip japansk, ja de får 75 % av sina vinster därifrån men bolaget i sig är knappast japanskt...det är 100% amerikanskt..det går bara att se på ledningen där gubbarna heter Daniel P. Amos, Kriss Cloninger, Eric M. Kirsch M.M. Det är lite som att säga att McDonalds är typ Europeiskt för 45 % av vinsten kommer från europa. Men det är bland annat därför Aflac är just så undervärderat nu för många tror att bara för för de har med japan att göra så kommer dom att få det svårt framöver då japan och främst Yenen kommer att sjunka i värde mot dollarn. Det kanske den kommer att göra också...eller också inte.

    Sen tycker jag att P/E-tal 13 fortfarande lite lågt men det är ändå 30% högre och det är inte dåligt att få 30 % om bolaget är felvärderat!

    Läste ditt Inlägg och det jag skulle vilja tipsa om är att akta dig för AIG..kolla historiken 10-20 år tillbaka...dom är inte enbart försäkringsbolag om jag kommer ihåg rätt.

    Lycka till med investeringarna !

    SvaraRadera